حسابداری در شیراز
حسابداری دولتی
فوریه 18, 2019
اصطلاحات حسابداری دولتی
فوریه 18, 2019

کاربرد و مقاصد حسابداری دولتی

  • اعمال نظارت و کنترل مالی بر مخارج در جهت نیل به برنامه های از پیش تعیین شده هر یک از دستگاههای اجرایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده میکنند، به منظور حسن اجرای بودجه وتامین هماهنگی لازم در اجرای مقررات مالی و محاسباتی توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی و دیوان محاسبات کشور.

 

 اعمال نظارت و کنترل عملیاتی دولت بر اجرای فعالیتهای و طرحهای عمرانی دستگاههای اجرایی که مخارج آنها از محل بودجه کل کشور تامین می شود؛ به منظور ارزیابی از عملیات حاصله با توجه به اهداف از پیش تعیین شده توسط سازمان برنامه و بودجه، از طریق گزارشاتی که در فواصل سال مالی از هر یک از دستگاههای اجرایی دریافت می کنند. همچنین اختصاص قسمتی از اعتبارات مصوبه آنها ، برای دوره بعد توسط کمیته تخصیص اعتبار.

 

  • اعمال نظارت و کنترل لازم به منظور حفظ و حراست و نگهداری حساب اموال دولتی هر یک از دستگاه های اجرایی ، توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی.

 

 تهیه و تنظیم و ارائه حساب ، برابر قوانین و مقررات مربوط ، توسط هر یک از ذیحسابی های دستگاههای اجرایی.

 

 تهیه و تنظیم و ارائه صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی و ارائه آن به قوه مقننه از طریق دیوان محاسبات کشور.

  

  • ارائه صورتحساب عملکرد سالانه دولت به هیات وزیران ، به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل اقتصادی و استفاده واقع بینانه از اعداد و ارقام این صورتحساب ، به منظور پیش بینی بودجه سنوات آتی.

  

  • استفاده از اعداد و ارقام مندرج در صورتحساب عملکرد بودجه کل کشور ، در راستای مطالعات و برسی ها و تحلیل آماری اقتصادی کشور در سطح کلان ، توسط بانک مرکزی و همچنین محققان و پژوهشگران علم اقتصاد و بخصوص در زمینه های حسابهای ملی و برآورد تولید ملی ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس فوری